Projekt Luční úseky SG k ochraně včel, opylovačů a užitečného hmyzu probíhal od 1. 10. 2023 do 30. 8. 2024 za podpory Moravskoslezského kraje. Projektu se účastnilo 60 studentů třídy 2.A a 6.O SG v rámci hodin biologie a 62 studentů třídy 4.O a 2.B v hodinách přírodovědných praktik a 4 učitelé s aprobací biologie.

Etapy projektu

V první etapě (listopad–leden) proběhlo seznámení učitelů a žáků s úkoly projektu, bylo určeno místo výsadby a v rámci výuky biologie studenti třídy 2.A a 6.O měli přednášku Život včel a včelařství. V druhé etapě realizace projektu (leden–červen) studenti 2.A, 6.O před vstupem do školní budovy a tělocvičny vytvořili 2 pásy lučního porostu (15 m x 3 m a 8 m x 3 m). Pozemek zakryli netkanou textilií pro odstranění plevele. Následně půdu zryli, hráběmi urovnali a do zkypřené půdy provedli výsadbu semen kvetoucí louky. Výsadbu zalévali a sledovali klíčení, růst a vývoj rostlin. Do prostoru luk jsme umístili 3 hmyzí domky. Na školním pozemku jsme vysadili 2 stromy Prunus a prostor okolo laviček zpříjemnili výsadbou 8 medonosných keřů.

V rámci PPR studenti 4.O, 2.A, 2.B, 6.O pozorovali složení a pH půdy, učili se poznávat druhy rostlin a hmyzu, pod mikroskopem pozorovali stavbu rostlinných pletiv a stavbu rostlinných orgánů. Studenti z hodin PPR vypracovali o svém pozorování protokoly. Z finančních prostředků jsme zakoupili výsadbu (stromy, keře, semena rostlin, substrát) a hmyzí hotely, k realizaci projektu jsme nakoupili nářadí (rýče, motyky, kladivo, koště, smeták, kosy a násady, naklepávač a brousek, zahradnické nůžky, opěrné kůly pro stromy), k vzdělávání knihy a entomologické sítě. Jako drobný dlouhodobý hmotný majetek jsme koupili okulárovou kameru, která mění mikroskop v digitální. Dále jsme koupili sadu preparačních nástrojů, mikroskopickou pomůcku mikrotom a sadu trvalých preparátů.

V třetím období (červenec–srpen) jsme luční úseky zbavili plevele pletím. Chystáme se na kosení a posekanou hmotu necháme na pozemku. Proběhlo vyhodnocení projektu.

Přínos projektu

Aktivním zapojením studentů tříd 2.A, 6.O do projektu jsme zvýšili jejich manuální zručnost v zahradnických činnostech a pracovní návyky studentů. Studenti při realizaci projektu spolupracovali, vzájemně komunikovali, sdíleli zážitky, informace a fotky. Výsadbou lučních semen jsme vytvořili v areálu školy SG lepší podmínky pro život opylovačů, zvýšili biodiverzitu druhů lučních rostlin a hmyzu. Výsadbou keřů a stromů jsme zlepšili estetické prostředí školy. Úklidem areálu školy a péči o rostliny na Lučních úsecích a v Bylinkové zahradě jsme přispěli k aktivní ochraně přírody a příkladem ovlivnili hodnotovou orientaci žáků.

V hodinách biologie jsme v oblasti EVVO získali praktické zkušenosti s péči o výsadbu rostlin, prakticky pozorovali vliv vnějších podmínek (sucho, sezobání porostu ptáky) na vývoj rostlin a utváření vztahů ve vytvořené nice (rostlina – opylovač). Přednáškou Život včel a včelařství jsme upozornili na alarmující úbytek opylovačů. Opravou protokolů učitelé dostávali zpětnou vazbu z aktivní výuky. Školní knihovnu jsme obohatili o odbornou literaturu. Okulárovou kameru můžeme připojit k mikroskopu a digitální obraz z mikroskopu přenést na monitor PC a sdílet. Zakoupením entomologických sítí, sady trvalých preparátů a preparačních pomůcek se podpořilo realizovat praktické poznávání přírody v rámci výuky v PPR.